Aktuelt nyheter
Forside lyre Aktuelt hoved

Og stjernene strømmet ut av skapet...

Ut av skapet var på forhånd ment å være en KHM-versjon av det kanskje mer kjente Stjerner i sikte, men ulikt dette arrangementet, så skulle deltagerne her stå frem med sine mer eller mindre skjulte talenter, istedet for å etterligne sine favorittartister. Ideen kom etter at mange medlemmer i Klepp Hornmusikk tidligere i ulike sammenhenger har tatt skrittet ut og gjort "nye" ting på scenen. Hvorfor ikke sette dette sammen til ett stort show?

Som sagt så gjort, og lørdag 13. november 1999 kunne et hundretalls personer se resultatet! I alt 19 personer med nær tilknytning til Klepp Hornmusikk valgte å komme ut av skapet, og fremføre det de hadde holdt hemmelig for omverdenen så lenge. Og hvilket show det ble!

Etterhvert som den ene stjernen etter den andre ramlet ut av skapet, ble stemningen i salen magisk, og publikum befant seg i en transe - en lykkerus over alle de flinke og kreative menneskene de hadde sett på scenen. Dette var over all forventning!

Og dette gjorde de...

Her er den fullstendige oversikten over de ulike numrene og aktørene. For en liste!

Muggeklang: Feit
Muggeklang bestod av fem smukke damer fra Klepp Hornmusikk, nærmere bestemt Monika, Ann Elin, Siri, Eli og Sonja. En vanvittig fremførelse som langt på vei blåste vekk alle fordommer om kvinner og fedme. Inspirasjonen til nummeret var hentet fra den ikke helt ukjente gruppen Bjelleklang, som hadde konsert sammen med Klepp Hornmusikk i 1997.

Bore Omegn Leikarring
Leikarringen danser irsk!

Mirijam & Tor Ivar: Sweet Home Alabama
Hvilket herlig ektepar! Og det fungerer på scenen også. Mirijam på mandolin og en fandenivoldsk Tor Ivar med gitar og sang fremførte en sprudlende versjon av denne sangen som vi alle kjenner så godt. Det var nesten slik at folk mistet pusten!

Bare Omegn Leikarring: Whisky in the Jar
De unge pikene i Bare Omegn Leikarring var på forhånd fryktelig nervøse, men viste i all tydelighet at scenen var deres rette element. Til tonene fra Whisky in the Jar, for anledningen fremført av et halvslarvent Sinclair & the Rovers, utviste de fire jentene, Iselin, Jorunn, Kristin og Sissel, dansetalenter som stod til gull, og publikum fikk en smak på hvordan irske bønder gjør når de skal på pub. Kveldens kanskje mest fysisk krevende innslag, og langt mer enn hva idrettshaterne i Syreorkesteret kunne sett seg i stand til også. At et par sokker var savnet etterpå var derfor helt naturlig.

Trollbandet: Trollsang
Søte lille Gretha trollbandt publikum med sin tolkning av den kjente Hornmusikk-festklassikeren "Langt oppå fjellet..." Underveis ble nesten samtlige musikksjangere besøkt, fra klassisk musikk til jazz og samtidsmusikk. En glimrende fremførelse av en glimrende sang. At illKenneth spilte trommesett på denne sangen gjorde heller ingenting, for Arne benyttet anledningen til å reparere skapet imens. Og KillKenneth fikk nesten orgasme da han hamret løs på trommene helt på slutten.

Frode: Ut-av-skapet-dikt
SAKMILs Frode Kommode, som også var på Bore i egenskap av å være Watersheds trommis, stod fremfor et måpende publikum og leste høyt fra sin lomme-pc i beste Jan-Erik-Wold-stil. I sin mørke dress så han nesten skremmende mektig ut der han stod, og med en innlevelse som var en sann kunstner verdig filosoferte Frode omkring Ut-av-skapet og kulturuker.

Just a Gigolo
Just a Gigolo!
Gillen: Just a Gigolo
Kveldens absolutt mest pornografiske nummer. Stilen, klærne, sangen - alt stemte, og den ensomme gigolo klarte endatil å tiltrekke seg et hylende ungpikekor på scenekanten. Gillen har trolig heller aldri hatt mer hår på hodet, og det er kanskje like greit. Men synge, det kunne han. Også fikk han seg en liten svingom med Ann Elin mot slutten av nummeret, og han var i sitt ess. Når skal denne mannen slutte å sjokkere?

KillKenneths nyttårstolkning og Hålingsen skab og balletts 3D presentasjon
Den nesten hellige An der schönen blauen Donau ble for anledningen endevendt fullstendig, der KillKenneth tolket wiener-valsen på sitt munnspill. Lett akkompagnert av to dansende skap (!) , og innimellom også de to hula-hula-mennene Tore og Rune på didgeridoo, regnstav og djembe, ble dette et nummer folk vil huske. Mer eksotisk blir det ikke...og det var visst litt småpornografisk dette nummeret også!

Gry: Eden
Gry har vært på scenen før, med sin tolkning av Hooked on a Feeling. Denne gangen var det imidlertid en annen slager, Eden, som stod på programmet, og det fungerte utmerket. Gry utviste stor selvsikkerhet og skjulte talenter og sjarmerte seg til en fantastisk fremførelse.

Slanjebandet: Thank you for the Music
Kveldens siste nummer, fremført av skap-Abba-fan Nodi i hawaii-skjorte og Ole-Brumm-slips. Etter en flott intro med filosofiske betraktninger om seg selv og sine sangtalenter, skar det seg imidlertid da lydanlegget plutselig sviktet. En uheldig publikummer hadde nemlig klart å trekke ut kontakten til miksepulten... Men Nodi har vært ute i hardt vær før, og rodde det hele mesterlig i land. Ryktene ville ha det til at han faktisk kunne synge også!

Avslutningsnummeret
Selv om Nodi var siste ordinære innslag, så var det fortsatt ikke slutt. Ut-av-skapet-showet endte nemlig med at alle eks-skapistene fremførte et fellesnummer, Et skap fullt av stjerner, basert på den kanskje litt mer kjente "En himmel full av stjerner." Publikum var i ekstase, og det var deltagerne også. Men det var ingen som skapte seg. Og etterpå feiret folk i pur glede over dette som de hadde fått være med på...

Det ble en sen hjemtur...

Publisert 14.11.1999 kl 00:00

OVERSIKT