Aktuelt nyheter
Forside lyre Aktuelt hoved

NYKO 1999: En festforestilling

Nyttårskonsertene 1999 ble på ingen måte dårligere enn de foregående nyttårskonsertene, selv om forventningene kanskje var høyere enn noen gang. I en nesten to og en halv time lang forestilling fikk et opplagt publikum se og høre den norske supertenoren Øystein Wiik i vakkert samspill med Klepp Hornmusikk. På programmet stod flere musikkstykker fra kjente musikaler, og det er vel kanskje spesielt innen musikalverdenen Øystein Wiik virkelig er kjent.

NYKO 1999 - Tone Kuven
Tone Kuven danser Riverdance.
Wiik har hatt flere store roller både nasjonalt og internasjonalt, og har for vane ikke å skuffe publikum. Han har vært delaktig i oppsetningen av A Chorus Line på Chateau Neuf i Oslo, og også spilt rollen som Valjean i Lés Miserables under oppsetninger i både Wien, London og Oslo. Nylig har han også lagt ned en god del arbeid i å lage en musikal basert på Jostein Gaarders suksessroman Sofies verden, til kritikernes store hyllest.

Så ble da heller ikke publikum skuffet under denne nyttårssøndagens festforestilling. De musikalske perlene kom trillende en etter en, og ispedd et par ekte wienervalser, samt stykket Riverdance med danseinnslag av Tone Kuven, hadde konserten en stor musikalsk bredde. I overkant av 750 heldige mennesker fikk være med på de to forestillingene, som var utsolgt allerede en måned i forveien.

NYKO 1999 - SAKMIL
SAKMIL sitt eksotiske nyttårsstunt.
Også trommestuntgruppen SAKMIL, som har sitt utspring i Klepp Hornmusikk, hadde et eksotisk innslag under nyttårskonserten. Etter pausen satt publikum seg godt til rette og trodde at de skulle få høre "Grand March" med Klepp Hornmusikk. Det fikk de da også, men først slo SAKMIL til og utførte et helt nytt stunt.

Da SAKMIL-medlem Frode plutselig befant seg alene på scenen iført seilerlue, hawaii-skjorte og et par altfor store solbriller og begynte å hamre løs på trommesettet, var det nok enkelte som trodde at mennene i hvit frakk var like om hjørnet. Men neida, like etter kom en tropp velbygde menn med pornoskjorter, bar mage og diverse hodeplagg som helt tok pusten fra siklende publikummere. Troppen marsjerte rundt på den spesialbygde catwalken anført av Store-Litle på agogo-bells, til ellevill jubel fra salen.

Etterhvert befant troppen seg samlet på scenen, der det på forhånd hadde blitt rigget til med uvanlige instrumenter, deriblant oljefat. Videre ble en medley basert på "Her kommer Julius", "Yes, we have no bananas" m.m startet på, før en vill gorilla plutselig entret lokalet. Gorillaen herjet og skrek, men roet seg litt da den fikk noen bananer. Gorillaen ble senere meldt savnet fra en lokal slavefarm, og kom til sine rette eiere.

Denne konserten var forøvrig den sjette i historien, og arrangementet har blitt stadig mer populært for hvert år. De tidligere solistene har vært Berit Mæland (1994), Eir Inderhaug (1995), Rita Heigre (1996), Dag Bjørkedal (1997) og Sigmund Groven (1998). Nyttårskonsertene 2000 går forøvrig av stabelen 9. januar 2000, og solisten heter Aina Oldeide, en kvinnelig sanger med lokale røtter.

Publisert 04.01.1999 kl 00:00

OVERSIKT
  •