Aktuelt nyheter
Forside lyre Aktuelt hoved

Nyttårskonsertene 1998 - Tidenes beste!

Taket lå så vidt på plass i festsalen i Rådhuset da Klepp Hornmusikk søndag 4. januar for femte gang på like mange år blåste det nye året inn med Nyttårskonsertene.

Etter en forrykende åpning med Champagne-gallopp, for anledningen med slagverker Bjørn Chr. Granberg som solist på øl- og vinflasker, kom publikum raskt i den rette stemningen. Etterhvert roet musikken seg litt ned, da Groven gjorde sitt inntog i salen. I det hele tatt var det en magisk stemning i salen med Groven som solist og Klepp Hornmusikk som glimrende komp i bakgrunnen.

Etter en pause med gratis forfriskninger og drøs, var alt klart for neste nummer i programmet. Trodde man. Det skulle imidlertid vise seg at SAKMIL stod på lur bak i kulissene, med selveste øverstkommanderende Litle-Store på plass. Litle-Store, alias Arne Braut, har egentlig sagt takk og farvel til Klepp Hornmusikk, men han kunne ikke stå imot fristelsen å være med når SAKMIL skulle spille stunt.

Det helt nye stuntet, som trolig er det mest kommersielle SAKMIL noen gang har vist frem, såg ut til å falle i god smak hos publikum. Særlig stor oppstandelse ble det da Boris tok ut på sin lille turne, sterkt hjulpet av Møllers tran og Duracell batterier. Stakkarne som satt på første rad har sannsynligvis ennå ikke helt kommet seg fra sjokket som kom da Boris begynte å marsjere over dem. Heldigvis kom Boris tilbake igjen med Brelett-sykkelen, etter at Litle-Store hadde satt inn kraftige brøl for å kalle Boris tilbake på plass. Stuntet ble forøvrig avsluttet med en glimrende groove som bygget seg opp og inn i neste nummer, Winter Games. Under grooven ble det også utdelt Japp til enkelte heldige publikummere av negrene Nodi og Michael

Etter konserten, som forøvrig inneholdt flere kjente nummer fra Nyttårskonsertenes forbilde, den store nyttårskonserten i Wien, haglet superlativene fra oppglødde publikummere. Tidenes nyttårskonsert var over. Som formann Gillen sa det: "Dæ æ godt alt!"

Kort kan konserten oppsummeres slik: SAKMIL sørget for grooven, Hornmusikken spilte med Groven, og Jørn avsluttet med en grov en.

Sigmund Groven
Sigmund Groven - munnspillvirtuos kjent langt ut over Norges grenser.

Sigmund Groven: Aldri opplevd maken!

Årets solist under Nyttårskonsertene var som kjent ingen ringere enn selveste Sigmund Groven, mannen fra Telemark som har spilt sammen med all verdens kjente musikere og orkestre, og som slett ikke er så verst selv heller.

Groven gjennomførte rett og slett to fantastiske konsertforestillinger, og som han sa da han ble konfrontert med det faktum at Klepps egen Georg Pollestad lager munnspillene han bruker: "Dette er nesten heimebane for meg".

Groven var forøvrig svært imponert av Nyttårskonsertene - av organiseringen, rammen rundt det hele, og ikke minst av det musikalske. I følge ham selv hadde han aldri opplevd maken, og dette er sterke ord fra en så anerkjent musiker som det her snakkes om. Spesielt imponert var han over VIP-rommet, med fruktkorg og en avslappende atmosfære.Også publikum fikk skryt; han hadde ikke ventet et slikt entusiastisk publikum på Jæren.

Også Georg Pollestad, Grovens eminente munnspillmaker, deltok på et nummer. Han var imidlertid så imponert av Hornmusikkens musikalske kvaliteter bak seg, at han ikke alltid var sikker på i hvilket hull han befant seg i. Dette i følge ham selv.

Mange kjente numre

Nyttårskonsertene 1998 bestod av flere kjente musikkstykker, hvorav noen ble framført av Klepp Hornmusikk, noen av Sigmund Groven, og andre av Klepp Hornmusikk og Sigmund Groven i felleskap.Konserten åpnet friskt med den kjente Champagne-Gallopp, som ble etterfulgt av tre satser fra Alfred Reeds Suite for Band. Sigmund Groven kom nå inn i salen og fremførte Toledo sammen med Klepp Hornmusikk. Etter dette var det klart for Orpheus in the Underworld av Jaques Offenbach, et stykke som inneholder flere kjente musikalske godbiter, blant annet en nydelig menuett, samt toner man gjerne forbinder med sirkus. Dette var Hornmusikkens siste selvstendige nummer før pause, men først ble Sigmund Groven med som solist på sin egen Ut på tur, før han overtok scenen på egenhånd og fremførte noen solistnumre sammen med Ivar Anton Waagard på klaver.

Andre avdeling ble som tidligere nevnt innledet med et helt nytt trommestunt fra SAKMIL, og dette gikk rett over i Winter Games, som huskes som OL-fanfaren fra Calgary 1988. Etter dette fulgte alle nyttårskonserters obligatoriske An der schønen blauen Donau, før Sigmund Groven igjen kom inn på scenen som solist på sine egne stykker Siesta og Aria. Til slutt var det klart for fire satser fra Suite from Water Music, før den store finalen med Radetzki Marsj.

Konserten falt meget godt i smak hos publikum, som forlangte ekstranummer, noe de også fikk. Klepp Hornmusikk avsluttet tidenes nyttårskonsert med å spille Ut på tur en gang til, med Sigmund Groven og Georg Pollestad som solister.

Historikk

Den suksessen konsertene har utviklet seg til å bli skyldes ikke bare at Klepp Hornmusikk holder høy musikalsk kvalitet, men ganske sikkert også de kjente og spennende solistene korpset har spilt sammen med. Den første konserten, i 1994, ble avholdt med Berit Mæland , en lokal sopran-sangerinne av høy klasse, som solist. Berit tok publikum med storm og la ganske sikkert grunnlaget for en enorm interesse for Nyttårskonsertene både året etter og senere år. I 1995 fulgte hornmusikken opp med en kanskje mer landskjent sangerinne, Eir Inderhaug fra Randaberg i Rogaland, som også vant NRKs Talentiade våren 1991. Den foreløpig siste "syngedamen" som var solist sammen med Klepp Hornmusikk var Rita Heigre i 1996. Hun kommer fra Bryne og holder som de førstnevnte sangerinnene meget høy musikalsk kvalitet. I 1997 ble det imidlertid gjort en noe spesiell vri, i og med at solisten ikke bare var en mann, men også noe som er så sjeldent på Jæren som en hardingfelespiller. Dag Bjørkedal heter mannen, og sammen med korpset ble to fullsatte forestillinger unnagjort med et hengivent publikum.

Solist 1998: Sigmund Groven

Nyttårskonsertene 1998 ble avholdt søndag 4. januar 1998 i Klepp Rådhus. Sigmund Groven var solist, og dette munnspillgeniet burde vel være kjent for de fleste. Groven er også en internasjonalt meget anerkjent musiker, og Klepp Hornmusikk såg det som en stor ære å få spille konsert sammen med ham.

Sigmund Grovens merittliste er lang som et vondt år, og det ville derfor være uhensiktsmessig å ramse opp alt han har vært med på her. Det er likevel verdt å nevne at han har vært solist for flere store orkestre, bl.a. RIAS Symfoniorkester Berlin, Bayersk Radiosymfoniorkester Munchen, BBC Concert Orchestra London, samt mange amerikanske orkestre.

Groven er opprinnelig fra Heddal i Telemark, der han ble født inn i en musikalsk familie. Komponisten og folkemusikksamleren Eivind Groven var hans onkel. Sigmund kom tidlig i kontakt med den legendariske Tommy Reilly, som ble inspirasjonskilde og læremester.

Groven har gitt ut flere CD'er og LP'er som alle har oppnådd gode salgstall.

Publisert 05.01.1998 kl 00:00

OVERSIKT